انکار ما

نوشته های یک تهیه کننده تلویزیونی

انکار ما

نوشته های یک تهیه کننده تلویزیونی

بایگانی

جانستان کابلستان و ایرانستان...

يكشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۰، ۰۳:۵۸ ب.ظ

چند وقت پیش زمانی که کارگر جوان افغانی که از نظر چهره با ما ایرانی ها تفاوت چندانی نداشت، از سه طبقه یک تنه یخچال ساید بای ساید( که خود جزء اضافات زندگی مدرن ماست)، اجاق گاز و ماشین لباسشویی را بالا می برد با خودم فکر می کردم که چه کسی گفته که افغانی ها بازار کار را برای جوانان ایرانی تنگ کرده اند؟!

من جوان ایرانی در شأن خودم نمی بینم که به اندام نحیفم اجازه دهم بیشتر از قلم بردارد... چند روزی به این موضوع فکر می کردم و دلم برای جوان افغانی می سوخت که پس انسانیتمان کجا رفته که از این بندگان خدا اینقدر کار می کشیم و زبانمان هم دراز است؟! فراموش کرده بودم که خودم هم از منتقدان حضور افغانی ها بوده ام و با آنها مشکل داشته ام.

چند روزی گذشت و کتاب «جانستان کابلستان» رضا امیرخانی را خواندم. داغ دلم تازه شد. ما را از برادرانمان جدا کرده اند و خم به ابرو نمی آوریم. دل خوشیم به اینکه افغانی ها کارهای سختمان را با اجرت کم انجام می دهند. شاید من باید در هرات متولد می شدم و تو در بامیان. یا دیگری در کابل. اما امروز فقط بعضی از آنان در شهرهای ما متولد می شوند، آنهم در بدترین شرایط. ما را از ایران بزرگمان جدا کرده اند و آنان را از ما... دلم پر است و ذهنم خالی. پس زیاد ننویسم بهتر است.

فقط دو نکته:1- کتاب مذکور یعنی جانستان کابلستان را حتما بخوانید تا شاید چشمان شما هم در آخر کمی تر شود

                2-حواسمان به همدیگر باشد. به خراسان، به کردستان، به سیستان و بلوچستان، به خوزستان، به آذربایجان و...دیگران به دنبال آنند که ما را از همدیگر جدا کنند و جدا می شویم اگر حواسمان نباشد. بیایید کمی «برادرتر» باشیم.

 

  • میثم فکری

نظرات  (۲۴)

سلام برادرتر


پیدا کردم میخونم کتابشو...
  • انوشه میرمجلسی
  • سلام
    با خوندن این مطلب هم چشمم تر شد... کاملا موافقم که اگر حواسمان نباشد ...

    ممنون از این نوشته و این پیشنهاد
    داداش بحث انسانیت جداست,بحث افغانی ها جداست,همین افغانی ها سر کلاسای دانشگاه چه حرفای که علیه ایران نمیزنن,که اگه جوابشون رو ندیم فردا میگن مگه شما چیزی دارین,راستی برا اینکه جواب دادین ممنون.
  • نیره غدیری
  • دارم میخونمش... تموم که بشه دارم براش...(برا کتاب)
    سلام .
    آقا ما آدم ها انگار دوست نداریم با هم برادر باشیم .اگر ما وحدت رو بخوایم هیچ طوفانی نمی تونه ما رو از هم جدا کنه .
    ما خودمون می خوایم .تنها چند تایفه تو ایران که با هم متحد هستند مثل کرد ها و ترک ها و...
    گریه کردن و چشم تر شدن مهم نیست عبرت گرفتن مهم .
    بله جناب فکری واقعا قصد جدایی هست و حتی نقشه های جدا سازی ما از هم دیگه خیلی وقته آماده شده خراسان جز افغانستان ,آذربایجان جز ترکیه و...
    کمی بیشتر حواسمان را جمع کنیم به جایی بر نمیخورد
    یا علی
  • دخترانخونند
  • خدا را گفتم :بگذار جهان را قسمت کنیم:
    اسمان برای من ابر هایش برای تو
    دریا مال من موجش برای تو
    ماه برای من خورشید مال تو..
    خدا خندید و گفت:تو بندگی کن همه ی دنیا از ان تو ، من هم مال تو...
    چترت را کنار ایستگاهی در مه فراموش کن...

    خیس و خسته به خانه بیا...

    نمی خواهم شاعر باشی باران باش!

    همین برای هفت پشت روییدن گل کافی است!!!



    سلام
    به منم سر بزنین
    منتظرما...
    باید ای دل اندکی بهتر شویم
    یا نه اصلا آدمی دیگر شویم
    از همین امروز هنگام نمـاز
    با خدا قدری صمیمی تر شویم
  • زهره(قاره کاشان)
  • سلام.
    حالا جدا از این بحث که باهم برادرتر باشیم و اهالی کابلستان رو بستاییم نستایم دلمون بسوزه نسوزه بهشون فکر کنیم نکنیم جواب بعضی حرفایی که علیه ایران میدن رو بدیم ندیم و.............
    هوشششششون خیلی خوبه ها!
    باور کنین...
    من یکی از دوستام یه رگه اش افغانیه...
    خیلی بچه خوبیه
    اصلا میدانی آدمها هیچ قرار نیست که همدیگر را بفهمند!
    آدمها فقط میتوانند بایتند کنار هم
    و یک جور دست گرم و پر امنیت بزنند روی شانه های هم و ببگویند:
    "هی رفیق...! من هستم!"
    (بچه زرنگ کاشون)
    شما چه دل پری دارین ها مردم ما درست بشو نیستند من خودم همیشه در باره ی احترام به افغانی ها با ملت کلی صحبت کردم ولی همه حرف خودشون رومی زنن
  • فاطمه شعبانی
  • سلام. من فاطمه شعبانی هستم خبرنگار اقتصادی
    بی اجازه شما اما با اجازه دلم‘ آدرس وبلاگت رو لینک کردم
    اگه شما هم لینکم کنی ممنون می شم.
    www.revaiyat.blogfa.com
    در پناه حق
    سلام- مریم گفته مردم ما درست بشو نیستند . کاری ندارم اینکه هستند یا نیستند
    ولی همین که ما چند نفر که اینجا هستیم و کامنت میذاریم- احترام بذاریم خودش کلیه...
    یه سوال: تنها یخچال ساید بای ساید اضافات زندگی مدرن محسوب میشود یا اینکه اجاق گاز و ماشین لباسشویی با فلان مارک نیز جزو اضافات است؟

    راستی نتیجه ی تحقیقتون روی فرهنگ چی شد؟
    خیلی بی رحم شدیم، خیلی زیاد، اونقد که باید خیلی گریه کرد...
    .
    .
    .
    رضا امیرخانی واقعن کار بزرگی کرده... دوس دارم خط خطشو...
    سلام داداش
    افغانی ها رو خیلی دوست دارم مخصوصا لهجه ی بامزشونو
  • حمیدرضا لاری
  • سلام جناب عزیز فکری/...

    مدتی همین مهم را برای همگان بازگو می کردم ولی...

    همهمه ای از منطق نشندیدم.

    ...حالا که این جا می خوانم، کمی آرام می یابم.

    ممنونم.
  • فاطمه (مستم)
  • سلام من عاشق کار در رادیو هستم.بیشتر هم ایده دارم.مخصوصا ورزشو و استقلالی.فعلا مشهد هستم و منتظر نتیجه ی کنکورم هستم.میشه یک خورده از سردبیری برام بگین.آخه من ایده دارم برای برنامه ی رادیویی اما نمیدونم چطوری ارائه بدم.اصلن میشه از شهر دیگه با رادیو جوان همکاری داشت؟یه جورایی خبرنگار هم هستم.از وبلاگ آقای ضیا آدرس وبلاگ شما پیدا کردم.برادری کنید و کمکم کنید. حتی دارم نوشتن رو بیشتر تمرین میکنم یه سری کتاب در باب مهارت های نوشتن هست دارم میرم دنبالش. امکان داره من رو راهنمایی کنید.راستی به دوستتون بگید "هستم" رو پس بگیره لطفا. ممنون.در پناه امام رضا (ع)
    روی دیگر سکه را نشانمان دادید
  • قاسمم دیگه
  • مرگ مد نظر هست میثم جان ......

    با اجازه ی اقاتون .. بمیری هی
    ( اقاتون منظور صاحبتون بودا !! )
  • طنین بی صدایی مرا تو بشنو
  • سلام

    بچه هایی که پیگیر نامه اعتراضی به رادیو جوان هستین توجه کنید:

    متن نامه آماده شده کسانی که میخوان اسماشون همراه نامه فرستاده بشه تووی

    کامنت باکس پست "نامه" در وبلاگ ملیفا امضا کنند!!!با ذکر آدرس وبلاگ و یا ایمیل

    تا آخر 29 ام منتطرتون هستیم.اگه بعد از 29 ام متوجه شدین و خواستین مشارکت

    کنید لطفا نامه رو از وبلاگ ملیفا کپی کنید و با اسم خودتون در سایت رادیو جوان

    بذارید

    ممنون از نگاه قشنگتون

    آدرس وبلاگ www.melifa.blogfa.com

    /////////////////////

    سلام آقای فکری اگه وقت کردید حتما بیاید نامه رو بخونید
    ممنون از شما
  • حبیب محمدزاده
  • سلام
    تشریف بیاورید
    صفحه پنجاه و ششم
    از صفحات گرامافون
    gramafon.persianblog.ir
  • الهه آرانیان
  • به قول امیرخانی:همزبانان هم تبار...
    شریف مردمانی اند؛شاید چون به واسطه ی همکاری با آن ها در مجموعه ی رادیو دری و بودن در خراسان به هوای هرات نزدیک ترم و بیشتر درکشان می کنم.
    التماس دعا.
    سلام با حرفتون موافقم اما چند تا موضوع هست یکی اینکه درسته که ما با برادران افغان رفتار خوبی نداشتیم و نداریم ولی این برادران مهمان هم رسم مهمان بودن رو خوب به جا نیاوردن و ماشاا.. بعضی وقتا خوب گذاشتن توی کاسمون
    نمیدونم ما ایرانیا دستمون نمک نداره از جمله بعضی کشورهایی که وافقیم چه ها براشون کردیم و الان پرچممون رو آتیش میزنن و شعار میدن و... " البته حقمونه..!!!"
    موفق باشید به ما هم یه سر بزنین بعد مدتها آپ کردم..
    راستی با اجازتون میخوام لینکتون کنم...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی